Foodora er et firma med underbetalte medarbeidere med et meget strengt arbeidsregime utviklet i Tyskland.

foodora1

Der syklistene indirekte blir oppfordret til å bryte trafikkregler.

Stadig har de konkurranser med premier om ukens raskeste syklist.

Samtidig blir det målt på hvor lang tid de svarer på et oppdrag, hvor lang tid de bruker til kunde, og hvor lang tid de bruker hos kunde. Som vanlig på grensen til alt de holder på med - denne gang personvern.

Så får de i gruppene (som konkurrerer mot hverandre) en såkalt «Rider captein» som ringer budene en gang i uka, der de får tilsnakk om de er for sene på de nevnte punkter.

Dette er da ikke annet enn oppfordring til å sykle for fullt, og bryte trafikkregler dersom man ikke skal havne i et dårlig søkelys.

Minstekravet til snitthastighet på sommeren er 17 km/t. Uavhengig av trafikkforhold og geografi.

Og kommer man et par minutter for sent på jobb – uansett om den ikke godkjente apple-appen virker, blir man etter et par forseelser innkalt på teppet til sjefen.

Senest i fjor høst var det en nesten to måneders lang streik på grunn av dårlig lønn, og at syklsietene må stå for alt vedlikehold og mobilbruk selv.

Brorparten av folkene som jobber i dette firmaet er utlendinger som sikkert er glad for en jobb, og gjerne sykler på sykler som må betegnes som vrak.

Selv hever den noe heller mindre tynne direktøren millionlønn.

Systemet er meget lukket, og når pressen konfonterer dem med påstandene, nekter firmaet å svare.

Vi er også kjent med at de underbyr konkurrenter med at de tilbyr eksklusiv avtale til restauranter som også bruker konkurrenter. En restauranteier sier til Sykkelekspressen at han med dette tilbudet reagerte med sinne og ba dem "dra til helvete".

Vi  oppfordrer derfor folk til å bruke andre alternativer.

 

Sykkelbud fra Foodora i historisk streik

Foodora-sykkelbud sier han brukte 15–20.000 kroner i året på jobbsykkelen

Lønnskravet på 314 kroner er «fake news»