Dag Otto sliter med salget

Sharing is caring!

Dag Otto Lauritzen sliter med salget av klesmerket DO2. Nå setter han bort salget.

– Jeg må innrømme at jeg undervurderte hvor tid- og kostnadskrevende det er å lansere et klesmerke, spesielt etter alle de kraftige motstrømmingene som hele bransjen har fått i fleisen de siste årene, sier Dag Otto Lauritzen til Finansavisen.

På av jobbingen for TV2, har han og sønnen Stian Lauritzen prøvd å bygge opp klesmerket DO2.

Foruten nett, har salget forgått i noen fysiske sportsforretninger.

Dag Oto hjemme i stua på Fevik.

– Vi har erkjent at vi er for små til å nå ut til så mange kunder som vi ønsker i dagens knallharde sportsmarked, og verken jeg eller eksterne investorer har den økonomiske kraften som skal til for å ta det neste, store løftet, sier pappa Lauritzen.

Han har investert og lånt ut «noen millioner» til selskapet DO2 Design, som i fjor omsatte for 1,4 millioner kroner og fikk et negativt resultat før skatt på 1,2 millioner.

Selskapet har en negativ egenkapital på 900.000 kroner. I fjor ble det gitt et lån på 500.000 kroner fra Lauritzens investeringsselskap Stili Invest.

– Det er befriende for meg å nå kunne overlate DO2s videre vekst til sportsbransjens virkelige ener om dagen. Jeg og Stian har vel begge måttet drive selskapet litt for mye med venstrehånden det siste året. Vi har verken kapasiteten eller kompetansen til å utvikle merkevaren slik den fortjener.

Han snakker om Sport Outlet. Sport Outlet spiser markedsandeler, og fosser fremover i sportsbransjen med en omsetning som runder to milliarder kroner i år. Resultatet før skatt endte i fjor på 185 millioner kroner. Konsernsjef Tor André Skeie sier intensjonen er å utvide produktsortimentet innenfor sykkel og trening.

Sport Outlet har tidligere overtatt Nortug-merket.

Selv om Sport Outlet overtar salget, kommer Lauritzen fortsatt til å ha en aktiv rolle fremover.

– Jeg kontrollerer alle rettighetene, mens Sport Outlet styrer resten. Jeg kommer til å jobbe tett sammen med dem i utvikling av merkevaren, og har sagt at jeg selvfølgelig bidrar i profilering og markedsføring så lenge de mener at det har verdi.