Sykkelkokk Henrik Orres selskap har havnet i arbeidskonflikt med to tidligere ansatte på sin restaurant Velochef som hevder selskapet hans skylder dem lønn.
Det startet med at Restauranten Velochef skulle endre navn. Eierselskapet til Velochef er Populare, som driver flere restauranter i Oslo.
Flere måneder uten inntekt og en advokatregning senere har servitørene fortsatt ikke fått pengene de mener de har rett på.
I fjor høst jobbet Olga Koczorowska som servitør hos restauranten Vélochef. Under et møte i november fikk hun beskjed om at restauranten skulle stenge for å pusse opp og endre konsept.
De ansatte ble permittert i desember, men arbeidsgiveren understreket at de ville ha krav på å få jobbene tilbake når restauranten gjenåpnet.
De neste fem månedene sto de uten jobb og inntekt.
Olga og hennes tidligere kollega Kate Currie kjemper en kamp mot sin tidligere arbeidsgiver, Velochef.
Arbeidsgiver skal etter loven betale lønn for de første 15 arbeidsdagene etter permittering. Ifølge kontraktene til Kate og Olga tjente de 225 kroner i timen. Arbeidstiden er 37,5 timer i uken ekskludert pauser.
Da de ansatte ble permittert i desember, fikk Olga og Kate utbetalt 13.500 kroner hver.
For 15 arbeidsdager mener de at de skulle fått betalt tilsvarende 112,5 arbeidstimer. 13.500 kroner tilsvarte 60 timer.
Popolare, som eide Vélochef og flere andre spisesteder i Oslo, sier på sin side at restauranten ble pålagt av gårdeier til å pusse opp uteområdet. Renoveringen gjorde det umulig for de ansatte å få tilgang til restauranten eller utføre arbeidsoppgaver uten inngangsparti, mener de.
Olga og Kate søkte om dagpenger hos Nav, men fikk avslag.
Nav begrunner avslaget med at det var arbeidsgiveren, restaurantgruppen Popolare AS, sitt eget valg å stenge for å renovere lokalene.
Derfor er det også de selv som må ta kostnadene, og ikke overføre til det offentlige ved at de ansatte søker om dagpenger fra Nav.
i april gikk Olga tilfeldigvis forbi lokalene til Vélochef. Da fant hun ut at en ny restaurant skulle åpne der: Bistro Fourrage.
Noen kjappe Google-søk senere oppdager hun at det er hennes tidligere arbeidsgiver som har lyst ut stillinger for den nye restauranten.
Uten at hun hadde fått vite det.
Da hun kontaktet Populare, fikk hun vite at restauranten stilte strenge krav til vinkunnskap. Men det sto det ingenting om i stillingsannonsen.
Før dette hadde de fått beskjed av Popolare at de permitterte ansatte hadde rett til å bli prioritert til å få et jobbtilbud ved den nye restauranten når den skulle åpne.
– Jeg ble veldig sint. Jeg tror det kravet var bare en unnskyldning, sier Olga til Avisa Oslo.
Deres utestående har blitt avvist av Populare.
– Jeg var deprimert og sint på grunn av situasjonen, sier Kate.Hun anslår at hun har tapt 170.000 kroner i disse fem månedene. I tillegg kommer advokatutgifter på 17.000 kroner.
Kvinnene opplever at situasjonen er preget av dårlig kommunikasjon og håndtering fra Popolares side.
– Jeg føler at de utnytter folk. De tror at ansatte ikke kan reglene, og derfor ikke kommer til å slåss tilbake, så de kan gjøre det de vil, sier en fortvilt Olga.
Jurist Maria Reiten Hindahl har sagt at det kan bli aktuelt å ta rettslige skritt dersom servitørene ikke får pengene sine.
Ifølge Popolare fikk de tidligere ansatte tilbud om å jobbe heltid igjen så snart det var ledig på andre restauranter i konsernet, men at de avslo.
Popolare AS sin advokat, Elisabeth Clark, har forståelse for de tidligere ansattes situasjon.
– Min klient stiller seg derfor undrende til lønnskravene som er fremsatt tilsvarende lønn i 112,5 timer, skriver advokat Clark.