Tour of Norway eller Tour des Fjords?

Sharing is caring!

Onsdag ble ruta til Tour of Norway presentert. Nok en gang legges løypene til Vestlandet og Rogaland.

Ikke siden Tour des Fjords fusjonerte med Tour of Norway i 2019 har det blitt lagt Østlandsk asfalt til etapperittet.

Sykkelekspressen er kjent med at det misnøye blant østlandske sykkelledere med dette, og at det har vært møter om temaet.

Før i tiden var det vanlig med både etapperitt og endagsritt på Østlandet der verdenseliten stilte.

Telemark rundt, Tyrifjorden rundt, Slottsparken rundt, Youngstorget rundt (med Eddy Merckx i dress og kost) Rikstotrittet, Humla Grand Prix, Postsparebanken Grand Prix og Ringerike Grand prix er kjente navn i østlandske sykkelenenutustiasters ører.

Grunnleggeren av Ringerike Grand Prix, Birger Hungerholdt, drømte i flere år om å ta Ringerike GP et steg videre. Dermed ble Tour of Norway skapt i 2012.

Tour de fjords kom til året etter, og erstattet på mange måter Rogaland Grand prix. Mens Tour of Norway ble kjørt på Østlandet med arrangører i røde bukser, ble Tour de Fjords kjørt på Vestlandet med en bunadskledd Roy Hegreberg som rittsjef

I 2016 ble VM-løypa for Bergen prøvekjørt da Tour des Fjords la turen til Bergen. Det endte med at feltet ble sendt feil inn i en tunnel. Sikkert en lærdom for løypesjef Torjus Larsen, som tilfeldigvis også var løypesjef for sykkel-VM i 2017.

Rittene tegnet fusjonsavtale under NM i Sandefjord i 2018.

Siste spurt i Tour of Norway  på Østlandet ble kjørt på Hønefoss i 2019. Ikke siden den gang har Østlendingene sett snurten av eliten. Nå er Østlendingene sulteforet på topp internasjonale sykkelritt for menn.

Tidligere rittsjef i Tour of Norway, Birger Hungerholdt  (75), synes det er leit.

Birger Hungerholdt har hatt mange roller i sykkelsporten. Han er blant annet mannen bak Thor Hushovd. Her fra 1999, da Hushovd ble profesjonell.

-Jeg håper at noen etapper kan legges på Østlandet om et år eller to. Det vil kunne løfte rittet til gamle høyder. Hønefoss tar gjerne en målgang, sier Hungerholdt til Sykkelekspressen.

Da han ledet etapperittet, var det alltid en etappe med målgang i hans kjære Hønefoss

Daglig leder Jørn Michaelsen i Frøy har tatt et initiativ til å få flere toppryttere til Østlandet. I fjor arrangerte han Norgescup landevei og NM gateritt i Oslo. 10 år etter forrige Norgescup i hovedstaden. Det gjentar Frøy i år. I 2028 arrangerer Frøy full NM-uke.

-Jeg synes det er synd at Østlandet ikke har etapperitt for herrer og nå heller ikke for kvinner. Slike ritt er viktig for sykkelinteressen på alle nivåer, begynner Michaelsen, og fortsetter:

-Her må sykkelmiljøet i øst jobbe bedre. IF Frøy gjør vårt med Norgescup, NM gateritt og Jokermesterskap landevei og NM landevei i 2028.

På en annen måte forstår han rittarrangør Roy Hegreberg i vest.

– Han har en liten organisasjon, så oppgaven med å jobbe med nye løyper og kontakte/søke ukjente kommuner og nye politidistrikter er krevende. Roy og organisasjonen er godt kjent hos de lokale myndighetene i Rogaland (fylke, kommuner, politi, vegvesen) – det er der han får støtte fra fylke, kommuner og næringsliv. Det er der publikum støtter opp om arrangementet. Men da burde han kanskje gå tilbake til det gamle navnet, Tour des Fjords.

Dette synspunktet deles av tidligere sykkelpresident Harald Tidemann Hansen.

Markering
Sykkelekspressens ekspertkommentator, Jon Rangfred Hansen, mener det er en markering fra Roy Hegreberg.

Jon Rangfred Hansen. Foto: Egil Mathisen.

-Det handler jo om at en sterk Birger Hungerholdt er helt ute av det. Roy har sine støttespillere i Stavangerområdet – og det er nok også en slags personlig markering fra Roy at det er han som skaffer pengene.

-Så når Birger er ute, mangler vi kanskje en sterk østlending som kan fylle rollen. For sykkelsporten og interessen hadde det vært veldig bra med et par etapper på Østlandet, mener Jon Rangefred Hansen.

En annen fremtredende sykkelleder, ønsker å være anonym.

-Han (Roy H.) får 5 millioner ekstra nå når Ladies Tour of Norway er avviklet. Da må han neste år kjøpe inn den kompetansen han trenger og få større område å sykle på. Jeg har en ide om å sykle Vestlandet og Østlandet på deling annethvert år.

Roy Hegreberg opplyser til Sykkelekspressen at det ikke er avklart hva Tour of Norway får av Staten.

-Det er jo ikke færre ritt i år enn i 2023, og et mer enn i 2024, sier Hegreberg.