Wildcards er enda ikke tildelt verken Giro d’Italia, Tour de France eller Vuelta a España.
Uno-X Mobility venter og venter på svar på om de er med eller ute av årets Tour de France.
De deltok i Tour de France i 2023, det var de også i 2024, men om det blir et Tour-hattrick for sykkellaget Uno-X Mobility er fortsatt ikke klart.
Det norskeide laget, som har konkurrert på de franske veiene de to foregående sesongene med et wildcard i baklomma, trenger fortsatt et svar på om de blir ett av to lag som får en hjelpende hånd i verdens største sykkelritt i år.
ASO, organisasjonen som arrangerer Tour de France, har ennå ikke avslørt hvem de inviterer til sommerens utgave som lag nummer 21 og 22, og ser du på de siste sesongene er det uvanlig lenge at ASO i år vil vente med å annonsere hele laglisten for Tour de France.
2024: Wildcards utdelt 18. januar til Total Energies og Uno-X Mobility.
•
2023: Wildcards utdelt 4. januar til Israel-Premier Tech og Uno-X Mobility.
•
2022: Wildcards utdelt 11. februar til Total Energies og B&B Hotels.
•
2021: Wildcards utdelt 4. februar til Total Direct Energie, Arkéa-Samsic og B&B Hotels-KTM (Ét ekstra wildcard da UCI bestemte at det måtte være 23 lag med i grand tours i 2021 på grunn av corona-pandemien)
•
2020: Wildcards utdelt 7. januar til B&B Hotels og Arkéa-Samsic2021: Wildcards tildelt 4 februar til Total Direct Energie, Arkéa-Samsic og B&B Hotels-KTM (Ett ekstra wildcard da UCI bestemte at det kunne være 23 lag i grand tours i 2021 på grunn av koronapandemien)
•
2020: Wildcards utdelt 7. januar til B&B Hotels og Arkéa-Samsic
Sportsdirektør hos Uno-X Mobility, Christian Andersen, forventer, at det snart kommer en avklaring.
– Vi er selvfølgelig i dialog med ASO, det er jo ikke nogen hemmelighet, og det blir jobbet på forskjellige konstellasjoner. Når det kommer en beskjed vet vi ikke annet enn at den er på trappene, sier Christian Andersen.
Det er tre lag i spill om to wildcards.
De 18 World Tour-lagene er oppført på startlisten for Tour de France, og de to pro-kontinentale lagene som ble rangert høyest på verdensrankingen ved utgangen av 2024 er også garantert en startplass.
Men ASO står fritt til å velge hvilke to lag de vil tildele de siste plassene via et wildcard. De siste årene har de imidlertid sett på verdensrankingen med det faktum at ett wildcard nesten med statlig garanti er et fransk lag.
-Slik blir det nok også i år, sier Christian Andersen, som peker på tre lag som kjemper om to wildcards.
– Det er mellom oss, Tudor fra Sveits og Total Energies, som selvfølgelig er franskmenn, og derfor nok garantert en plass, men det er ikke skrevet i stein før de har sagt hvilke lag de vil ta med, sier Christian Andersen.
Og det er sannsynligvis noe med snakket med Total Energies. Det franske laget har vært fast inventar i Tour de France siden laget ble opprettet i 2000.
Men det er også en franskmann i det sveitsiske laget Tudor, som kan sette kjepper i hjulet for det dansk-norske laget.
Før denne sesongen byttet den franske stjernerytteren Julian Alaphilippe, som to ganger har vært verdensmester og har vunnet etapper i Tour de France fem ganger, til Tudor, noe som ga ASO minst én god grunn til å gi et wildcard til sveitsiske laget.
Hvordan lagene er på verdensrankingen?
1. UAE Team Emirates (12 770 poeng)
2. Team Visma – Lei en sykkel (7,616 poeng)
3. Lidl Trek (7,177 poeng)
4. Red Bull – BORA – hansgrohe (7 045 poeng)
5. Soudal Quick-Step (6.664 poeng)
6. Alpecin – Deceuninck (6,636 poeng)
7. INEOS Grenadiers (6 346 poeng)
8. Decathlon AG2R La Mondiale Team (6.326 poeng)
9. Lotto (5,391 poeng)
10. Bahrain – Seirende (5,226 poeng)
11. Movistar-laget (5,081 poeng)
12. Team Jayco Alula (4,941 poeng)
13. Israel – Premier Tech (4,828 poeng)
14. Uno-X Mobility (4,822 poeng)
15. Groupama – FDJ (4,809 poeng)
22. Tudor Pro Cycling Team (3,541 poeng)
23. Lagets totale energier (3,463 poeng)
Uno-X Mobility har ellers gjort sitt for å trekke oppmerksomhet til seg selv denne våren, hvor det har blitt seks seire.
Danske Magnus Cort har stått for tre, mens Søren Wærenskjold tok Uno-X Mobilitys største seier noensinne sist helg, da han vant den belgiske klassikeren Omloop Het Nieuwsblad.
Og selv om det ikke bare er seire som kan sende et Tour-wildcard i hendene på det norske laget, er det ikke en ulempe å vise at du kan påvirke rittene de deltar i.
– Vi må bruke energi på det vi kan gjøre noe med, og det er ingen tvil om at det å vinne sykkelritt absolutt ikke forringer det. Men vi må også bare erkjenne at prosessen med å bli tildelt et wildcard er ute av våre hender, sier Christian Andersen.
… Men det er et mulig smutthull.
Som utgangspunkt er det to wildcards i spill, ikke bare for Tour de France, men også for Giro d’Italia og Vuelta a España, som heller ikke har navngitt hvem de vil invitere.
Slik reglene er nå, er det plass til 22 lag i en grand tour, men både ASO og RCS Sport, som står bak Giro d’Italia, har luftet at de ønsker å få lov til å ta 23 lag.
Og hvis det skjer, vil det, øke sjansen for en Tour de France-billett til Uno-X Mobility.
– Vi vet litt, men har ikke blitt fortalt noe konkret om det blir 23 lag, og før vi gjør det kan vi bare si at det er noe vi bare har hørt om. Men hvis det er 23 lag, ser det veldig bra ut, sier Christian Andersen.
– Akkurat nå har vi en plan A, der Tour de France er inkludert, og det håper vi blir nødvendig, men vi har selvsagt også tenkt på en sesong uten Tour-deltakelse, men vi bruker ikke så mye energi på det akkurat nå.
Og det er ikke bare Uno-X Mobilitys deltakelse i Tour de France som er usikker. De, som alle andre lag, venter også på svar fra både Giro d’Italia og Vuelta a España.
Sistnevnte håper det norske laget blir en realitet, mens en tur til Italia allerede henger i en tynn tråd.
– Vi har vært i dialog med arrangørene av Giro d’Italia, og vi forventer ikke å få wildcard. Så vi fokuserer på Tour de France og Vuelta a España, sier Christian Andersen.