I tur og orden har Merida sykler lagt med den ene Bike Fixx-butikken etter den andre, samtidig som Unnaas Sykler opplever en ensorm ekspansasjon. Hva gjør den ene kjeden feil og den andre kjeden riktig?
Sykkelekspressen er kjent med at det har vært turbulente tider på Bike Fixx, der ansatte har sluttet for å starte sine egne butikker. Simen Thorvaldsen var varkstedjef på Bike Fixx Lysaker. I februar i fjor avsluttet han arbeidsforholdet. Noen måneder etter startet han Kranken nærmest vegg i vegg med Bike Fixx Røra med to tidligere ansatte på på Bike Fixx Lysaker.
Thorvaldsen vil ikke kommentere saken.
For noen uker siden startet tidligere Butikksjef på Bike Fixx Fillipstad og Lysaker, Rajeevev Geldsvik, egen butikk på Høvik, der selveste Rune Høydahl klippet snoren. Han fikk hjelp til oppstarten av rike investorer.

– Jeg måtte finne på noe unikt, sier Rajeev Gjelsvik Rai (38) til Asker og Bærum Budstikke.
Med tre rike investorer i ryggen, startet 38-åringen sykkelverksted og butikk på Høvik. På fem dager fikk han fått 800 telefoner.
Hans unike ide var å bli enefprhandøer av Caynon. Dette selges bare på nett. Etter mye mas og trusler med å gå direkte til direktøren fikk han det til.
Sykkelekspressen er kjent med at Gjeldsvik var «drit lei»av jobben sin på Bie Fixx.
På andre siden av bye, på Hasle, har brødrene Unaas, startet Norges største sykkelbutikk. På landsbasis har de fem butikker, derav enda en stor en i Oslo og Bergen. Byen der legendariske Sykkelesntereret med brødrene Per-Ivar og Knut Bøe som fior få år siden gikk dundrende konkurs.
Emil Unaas dveler litt når vi spør om årsaken til deres suksess.
– Jeg vet ikke helt hva de andre gjør som er riktig eller galt fordi jeg kan ikke så mye om hvordan de andre drifter. Men for vår del er vi veldig opptatt av å være gode på pris, stort varelager så vi kan levere sykler raskt og lange åpningstider i alle butikkene våre, sier Emil Unaas til Sykkelekspressen.
Onsdag kom nyheten at Stian Sport legger ned sin nest siste butikk og har bare Røa igjen.
Hva gjør den ene kjeden feil – og den andre riktig?
Sykkeleksperessens redaktørs erfaring er at systemet til Stian er veldig tungrodd og vanskelig.
– Det har de alltid vært. I fjor var det en omstendelig prosesss for å skifte et par bremseklosser, forteller Egil Mathisen, som følte seg veldig dum der han sto av firkanta ansatte med en nedlatende holdning.
– Kanskje de har vært litt for lenge «Kongen på haugen? Forhandlere har falt fra etter uenigheter.
Direktør Stian Steen-Olsen, svarer ikke på noen kritiske spørsmål fra Akerposten, men velger å gjøre nedleggelsen til en gladnyhet. Nesten som den legendarsike propogandaminsisteren i Irak.
– Det betyr at vi nå i april får flere ansatte i «Bike Fixxere» på Røa, slik at vi kan øke kapasiteten, sier Stian Steen-Olsen til Akersposten/Ullern Avis.
– Vi har hatt en jevn vekst og ser at Røa er et naturlig knutepunkt for oss. Her har vi plass, kompetanse og et godt kundegrunnlag. Vi samler nå hele teamet vårt på Røa, og forsterker med flere dyktige sykkelmekanikere og fagfolk. Målet er å tilby raskere og bedre service, og gjøre det enklere for både hverdagssyklister og entusiastene å få hjelp, legger han til.
Visjonen hans er å være syklistenes førstevalg på Røa og i Oslo vest. I tillegg til å utføre service og reparasjoner på de fleste typer og merker av sykler.
Det var foreldrene hans som startet Stians Sport på 70-tallet. De har åpenbart gjort det bra. De de har bosatt seg i en villa på Oslos beste vestkant.
Så mens det åpenbart går trått med forretnignene til Stian Sport, går det mye bedre med Unaas på Hasle.
«Nå har vi vokst til et solid firma med fem butikker i ulike byer – og snart teller vi hele 40 ansatte skriver Emil Unaas på firmaets Facebook-side.