Take-away utgjør ikke noen trussel mot de fysiske restaurantbesøkene. Tvert imot er det et viktig supplement for lokale serveringssteder.
Av Elisabeth Stenersen, Daglig leder, Wolt Norge
Høyres forslag om å redusere merverdiavgiften på restaurantmat er et viktig tiltak for en hardt presset bransje. Restauranter over hele landet har de siste årene slitt med økende kostnader, høyere lønnsutgifter og lavere marginer.
En lavere moms vil gi sårt tiltrengt pusterom for en hardt presset bransje, og gjøre det enklere å holde prisene nede for kundene.
Så langt er vi 100 prosent enige med Høyres Jacob Mæhle, som tar til orde for en serveringsreform der take-away og restaurantmoms harmoniseres.
Der han ser ut til å ha misforstått noe, er når han peker på leveringstjenester som Wolt som en del av problemet.
Realiteten er at take-away ikke utgjør noen trussel mot de fysiske restaurantbesøkene. Tvert imot er det et viktig supplement for lokale serveringssteder.
Mange restauranter opplever at take-away-salg gir en stabil inntektskilde som bidrar til å opprettholde driften. Kunder som velger take-away ville som regel ikke spist i restauranten uansett, men fikset seg mat hjemme på annet vis.
Annonse
Våre restaurantpartnere forteller oss faktisk at inntil ni av ti salg gjennom Wolt er nysalg.
Dermed handler ikke take-away om kannibalisering av fysisk servering, men om å nå nye kundegrupper og øke omsetningen.. Muligheten til å tilby hjemlevering øker restaurantens nedslagsfelt, det introduserer nye kunder til restauranten og sikrer effektiv utnyttelse av eksisterende ressurser.
Å få maten levert hjem i sofaen er i liten grad et fullverdig alternativ til å gå på restaurant og spise et bedre måltid.. Å gå ut og spise handler om smaker, lukter, folk, atmosfære, lokaler og dyktige kokker og serveringspersonale.
Den største konkurrenten til take-away er ikke restaurantbesøk – det er frossenpizza.
Vi samarbeider med mer enn 3000 store og små restauranter over hele Norge – fra Mandal i sør til Alta i nord. For mange restauranter utgjør hjemlevering forskjellen på om bedriften overlever eller ikke.
Mæhle kan for eksempel spørre Jonas André Johannessen, daglig leder og eier i Midgard i Harstad, som sier til Harstad Tidende denne uken at restauranten hans ganske enkelt ikke hadde overlevd uten hjemleveringstjenester som Wolt.