Store lag går sammen om å endre sporten

11 av verdens største sykkellag har gått sammen om å skape et nytt selskap som skal gjøre sykkelsporten bedre.

Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) har lenge varslet endringer i måten å drive sykkelsporten på.

Nå har 11 av verdens største lag også meldt seg på banen. Lagene har arbeidet sammen i mer enn et år for åt skape et selskap som kan finne løsninger for åt skape en bedre sykkelsport, og nå er de klar til å fortelle om det.

Store lag som Tinkoff-Saxo, Sky, BMC, Garmin-Sharp og Orica-Greenedge er blant de 11 lagene, og Tinkoff-Saxo med Bjarne Riis i spissen, opplyser om at selskapet heter Velon.

– Velon har samlet mer enn 60 prosent av lagene på World Touren for å skape en økonomisk modell som – i likhet med andre idrettsgrener – skal sikre en bæredyktig fremtid for lagene, heter det i en pressemelding

I kraft av blant annet nye teknologier vil lagene blant annet bringe fansen tettere på.

Velon snakker om å skape en mer spennende, stabil og tillitsvekkende sport. Man vil blant annet endre terminlisten og kanskje også strukturen på lagene.

Dessuten vil man skape en historie som varer hele sesongen.

Noenlunde det samme snakker UCI om.

De 11 lagene har ansatt briten Graham Bartlett som administrerende direktør for sammenslutningen.

Han har tidligere vært kommersiell direktør hos Premier League-klubben Liverpool FC, arbeidet hos UEFA, tv-stasjonen Sky Sports og Nike.

– Den sedvanlige forretningsmodellen, hvor sponsoren kun er involvert som sponsor, er skrøpelig for sykkellagene. Vi er nødt til å endre det til en mer fullendt organisasjon med tilhengerne som sentrum. Vi skal investere i nye teknologier og skape mer spennende sykkelritt, sier Bartlett til Cyclingnews.

Velon sto – ifølge selskapet selv – bak at tv-seere verden over i sommer kunne se tv-opptak fra rytternes cykler, og det er et eksempel på at man vil trekke sykkelsporten tettere på fansen.

Facebook Comments Box