Anerkjent TV-program hevder det ble brukt motorer i Tour de France

Sharing is caring!

TV-programmet 60 Minutes mener å vite at det skal ha vært benyttet motordoping i Tour de France.

froome tdf16

Uten fellende beviser behandlet det amerikanske TV-programmet 60 Minutes på CBS problemstillingen motordoping. Her ble det blant annet nevnt at det er ryttere som har jukset under Tour de France ved hjelp av mekanisk doping.

Det forteller Jean-Pierre Verdy, som har vært ansatt som testleder i det franske antidopingbyrået, og derfor også jaktet dopingsyndere i Tour de France i mer enn 20 år.

– Det har vært brukt motorer i Tour de France. I 2014 fikk jeg vite at det var motorer, og at det var et problem. I 2015 klagde alle over det, og jeg krevde at det skulle skje noe, sier franskmannen til 60 Minutes.

Verdy forteller videre at han er sjokkert over hvor raskt noen ryttere sykler over stigningene i rittet. Hans kilder i feltet blant ryttere og lagledere fortalte ham under i Tour de France 2015 at rundt 12 ryttere brukte motor.

Ungarsk skaper

Programmets hovedperson er ungarske Istvan ”Stefano” Varjas.

Han mener at han var med til å starte motordoping i sykkelsporten da han tilbake i 1998 solgte en sykkel med innebygget motor til en venn som hadde planer om å selge sykler til profesjonelle sykkelryttere.

Sykkelen ble angivelig solgt, men kjøperen er ukjent. Varjas fikk en fortjeneste på to millioner dollars dersom han samtidig lovte å holde handelen hemmelig i 10 år.

Det franske mediet Le Monde lekte i desember med muligheten om at det var Lance Armstrong som var kjøperen. Han vant sin første av sju Tour de France året etter i 1999. Han har dog selv avvist det til både Le Monde og 60 Minutes uten å stille opp til intervju.

Til programmet sier hans tidligere lagkamerat Tyler Hamilton at han ikke er bekjent med at det skulle vært benyttet motorer på det daværende US Postal-laget, men han erkjenner etter å ha prøvekjørt en av Varjas sykler at det kunne ha skjedd i all hemmelighet.

– Jeg kan se hvordan lag skjuler det. En slik motor kan være forskjellen på å vinne og tape. Det er det ingen tvil om. Vi skulle ha visst at dette her ville komme frem på et tidspunkt, sier Tyler Hamilton til 60 Minutes.

Hard anklage mot Froome og Sky

Som nevnt tidligere er det ingen fellende beviser på hvem som har jukset, hvis det overhodet har blitt jukset med mekanisk doping, men den tidligere Tour de France-vinneren Greg LeMond sender allikevel en indirekte stikkpille til verdens ledende lag, Team Sky.

froome gult tdf 15

Han mener at man kan finne frem til mekanisk doping ved å gjøre noe så simpelt som å veie syklene. 60 Minutes forteller at før en av tempoene under Tour de France 2015 ble alle syklene som alltid veid, og der veide Team Skys sykler 800 gram mer enn alle de andre syklene. Cirka det samme som vekten på en motor.

Det er dog også fordeler ved å kjøre tempoer på tyngre sykler da det kan gi et bedre grep i tilfelle kraftig vind og bedre aerodynamisk. Greg LeMond er allikevel ikke i tvil om at det er et problem.

– Jeg stoler ikke på noen vinnerne av Tour de France før man finner ut av en måte å ta motorene ut av syklene, sier Greg LeMond i programmet.

Dopinglege viser interesse

Den siste interessante del av 60 Minutes-programmet er at en noe så upopulær mann som dopinglegen Michele Ferrari, som blant annet jobbet sammen med Lance Armstrong om systematisk doping, også har vist interesse i den mekaniske formen for doping.

Han har i følge ”Stefano” Varjas kjøpt mekaniske sykler hos ham de tre siste årene, men det avviser italieneren til programmet. Han innrømmer at han har prøvekjørt en sykkel med motor.

Michele Ferrari er utestengt fra sykkelsporten på livstid.

Det er fortsatt kun en rytter som er har blitt kjent skyldig i bruk av mekanisk doping. Det var den kvinnelige sykkelkcross-rytteren Femke Van den Driessche. Utover henne har det kun vært mistanke rundt ryttere uten konkrete beviser.

Facebook kommentarer