Bergensfirmaer går i strupen på Foodora

Sharing is caring!

Basert på pressemelding fra Sykkelekspressen: To lokale budfirmaer går nå dirkete i strupen på Foodora og gir som det første firmaet i Norge den tyske matgiganten konkurranse med sykkelbud.

sykkelekhot

Sykkelbudene fra Sykkelekspressen har i 17 år vært et kjent innslag i bergens gater.

Det er Norges eldste sykkelbudfirma, Sykkelekspressen, og matlleveringsfirmet HomeOnTime, som går sammen i samarbeid.

Det blir det første firmaet i Norge som gir Foodora dirkete konkurranse. I Sverige er det allerede konkurrerende firmaer til det tyske matleverigsfirmaet. I Berlin kjøpte foodora opp konkurrenten, men en slik utvikling har ikke de lokale grundere fra Bergen planer om.

Sykkelekspressen ble etablert i Oslo i 1993 med 20 ansatte, og har satt farge på de bergenske gater og smau siden 2002, hele tiden med daglig leder Egil Mathisen på sykkelen.

– Jeg lekte allerede i 2016 med ideen om å starte med matlevering i Bergen per sykkel, men så dukket det i mellomtiden opp en aktør som jeg etter hvert jeg jobbet litt for. Jeg synes de drev på en dårlig måte og jeg visste at jeg kunne gjøre det bedre selv. Så etter at jeg sluttet der i juni kontaktet HomeOnTime for samarbeid, selv om jeg hadde flere restauranter som hadde kommet med positive signaler til meg. Etter et møte var vi overbevist om at vi var rett match, sier Mathisen.

Positiv repons

Han legger til at han har fått mange positive tilbakemeldinger både fra kunder og restauranter.

– Ettersom jeg er en kjent skikkelse i bybildet kommer folk bort til meg med lykkeønskninger og sier de skal bruke oss, sier Mathisen.

– Mens budene hos konkurrenten gjerne blir låst til en ordre på 40 minutter, og taper tid og inntekt på det, og hele tiden bli styrt hvor de skal kjøre, er vår app slik at våre bud kan være mer fleksible og velge ruten og opphentinger selv. Da blir det også mer penger på budene. Vi bruker allikevelikke lenger tid enn konkurrenten. Med 27 års erfaring fra sykkelbudbransjen burde jeg ha en viss anelse over hva som fungerer.

Mens sykkelbudene tar seg av de sentrumsnære områdene, tar elbilene seg av de lengre avstandene, og utvider i forbindelse med samarbeidet sonene i Bergen.

– Vi jobber stadig ned ekspandering både lokalt og nasjonalt, og er derfor på utkikk etter nye medarbeidere, sier daglig leder i HomeOnTime, Medi Salehi.

Han er også positiv til å samarbeide med sykkelbudene.

– Dette gjør oss enda mer slagkraftige og raskere i sentrum samtidig som bilene kan konsentrere seg om områdene utenfor. Vi har samarbeidet siden juli, og samarbeidet fungerer bra. Dessuten er det litt morsomt at vi er den første i Norge og andre i Norden som gir den store aktøren på sykkel konkurranse, sier Salehi.

– Våres forretningsmodell er mye mer lønnsomt for våre samarbeidspartnere enn de som vi konkurrerer med, legger Salehi til.

 

Facebook kommentarer